My Beauty Products.

~Assalamualaikum

Harini aku nak share pasal produk-produk yg pernah aku guna, dan masih guna untuk Skincare routine.

Ok tapi bagi aku cerita dulu pasal macam mana jerawat boleh bertapak kat muka aku ni. Sebelum tu, kat area yg selalu ada jerawat, biasa kat pipi (palinggg banyak), dan kat dagu. Kat dahi tak pernah lagi. Pastu muka aku jenis berminyak.

Muka aku start naik jerawat time form 3, sebab time tu desire untuk jadi putih, flawless tanpa sebutir jerawat, dan cantik semakin menjadi-jadi. Tambahan pulak, aku jenis kalau pilih skincare mesti nak yg best skincare product punyeee yg masuk TV tu haha, walaupun mahal, aku sanggup beli. Asalkan duit cukup lah. So, tangan aku pun gatal lah nak tukar product. Aku beli moisturizer, harga RM 50 lebih, kira mahal lah jugak kan sbb aku baru form 3. Pastu baru berapa hari je pakai, esoknya tengok ada bintik kecik2 kat pipi, dagu. Banyakkkkk aku geram aku pegang, tonyoh2 je ngn tangan sbb muka dah tak licin. Memula ingat tu biasa je, lelama musuh utama setiap pempuan tu muncul dengan tiba-tiba pulak bersamaan dgn putih2 kat tengah tu. Hahaaaa dia ajak family lagi tu. Timee tu sedihhh gila kot, tu lah nak licin sangat, ambik la Allah dah tarik nikmat tu. Hahaha macam-macam orang tegur muka aku. "Yana nape muka kau jerawat tu" "Weh kau salah pakai produk ke apa" Paling langsiii antara semua "Wehh asal muka kau, telan anai-anai ke" Hahahaha tu kawan lelaki aku ok tegur. Bapak terasaaa, tapi kena mengaku jugaklah, sebabkan dia, muka aku kembali normal macam dulu. Sebab dia yg suggestkan pakai satu produk ni.
Oh lagi satu antara sebab jerawat naik biasanya hormon. Pastu muka aku lak berminyak memang senang naik jerawat. Pakai produk tukar2. Ish ishhhh

Okayyy ni produk-produk yg dah banyak berjasa, membaiki kulit muka aku balik. Btw aku tak telan apa-apa collagen or vitamin. Semua kegunaan luar je. Tapi kalau teruk sangat, kena telan jugak Vitamin untuk cuci balik dalaman. Kekadang diet kita tak seimbang, jarang bersenam, jarang keluar peluh. So rajin-rajin lah ye. No Pain No Gain k.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Dalacin T
Untuk jerawat, aku guna dalam 3 bulan lebih kalau tak silap, terus takde dah jerawat. Guna hari-hari masa mula-mula jerawat banyak gileeee kat muka.

Aloe vera
Ni dari 2015 pakai, aku suka sebab 92% aloe vera, almost natural. Selain melembabkan muka, sangat berguna untuk sunburn. 

Garnier Eye Roll-on
Untuk hilangkan eye bags, dark circle bawah mata. 

Nano White Dark Spot Corrector
Produk ni baru pakai sebab packaging dia cuteeeee. Tapi berkesan ok. Sebab bahan-bahan pun bagus, untuk hilangkan kesan hitam lepas naik jerawat.

Himalaya Face Pack
Ni mask yg aku pakai, dalam seminggu 2 kali pakai. Baru je pakai, tapi sangatlah berkesan untuk pimples.

Nano White Snow Wash
Pencuci muka aku yg sekarang. Tak sampai setahun pakai, tapi Ok lah. Tak de pape masalah.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Natural skin care routine.
Selain pakai produk-produk di atas, aku jugak mengamalkan Natural skin care routine ni. Tapi bila rajin je lah. 

1) Bahan-bahan : Cengkeh, bedak sejuk.
Blend biji cengkeh tu, lepastu campur sekali dengan bedak sejuk + air sikit. Pakai la kat muka sampai bila-bila


2) Bahan-bahan : Kunyit (serbuk or kunyit hidup both oso ken) , madu
Mix kan kedua-dua bahan dan sapu rata kat muka. Pakai sampai kering, pastu basuh muka guna pencuci muka ok.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dan YE, aku memang tak guna krim malam, krim siang atau toner sbb aku sangatlah pemalas. Haha plus, aku baca mana entah, tak elok sangat letak bebanyak. Kulit tak bernafas nanti, or liang pori tersumbat. Entah lerr

Sejak muka kembali normal kan, ramai tanya pakai produk apa. So aku biasa sarankan Dalacin T je, sampai dah macam promoter je aku promote. 

Last sekali, apa yg aku pakai ni semua menjadi kat muka aku, tapi tak jamin lagi kat muka orang lain. Kalau jenis sensitif gilaa tu, eloklah jumpa Dermatologist.

No comments:

Post a Comment

BLOGGER COPYRIGHT © 2019. ALL RIGHTS RESERVED BY BLOG YANAAZLAN