Coronavirus Disease 2019 (COVID-19)

21/3/2020 -- 2:53 AM


Assalamualaikum semua. Apa khabar? Semua sihat ke tu? Musim-musim COVID-19 ni mohon semua orang duduk diam diam dirumah ye. Yang kena bekerja tu, semoga urusan awak dipermudahkan. Anywayyyy, hari ni dah masuk hari ke-4 restriction of movement di Malaysia, dan aku decide nak update post pasal coronavirus disease. Tapi before tuuuuuuu, aku nak mengadu sikit. Banyak benda jadi sejak penularan coronavirus ni :( Banyak event cancel sebab virus ni termasuklah pharmnight dan wedding along. Wedding along paling aku tak boleh terima. Kesian along, ibu dengan ayah :(( Haritu aku dekat UM video call dorang, ibu tengah nangis :(( Then malam tu keluar perintah kawalan pergerakan by prime minister, terus esoknya aku balik rumah. Actually kenot do like that laaa tapi since aku balik pun naik dengan kawan, so memang tak lalu tempat orang ramai macam LRT. Makin hari makin teruk lah wabak ni. Dan aku sangat geram dengan segelintir masyarakat yang ambil endah tak endah dengan benda ni. Okay aku nak emphasize kan beberapa point kenapa kita kena rasa sedikit "panic" dan "takut" dengan COVID-19 ni.

1) COVID-19 is human-to-human transmission.
Boleh berjangkit antara manusia by respiratory droplets or by touching any surfaces yang ada virus ni. Erti kata lainnya, kalau si pembawa virus tu batuk/bersin dekat dengan muka kau, boleh terkena jangkitan. Tu sebab KKM suruh amalkan #socialdistancing at least 1 meter dari semua orang.

2) Remain viable for a longer period of time.
Maksudnya, virus tu boleh hidup aktif pada udara (if pesakit tu batuk) up to 3 hours. Kalau permukaan (specifically stainless steel), virus boleh hidup sampai 3 hari. According to studies, half life virus tu bila dalam form aerosols adalah 66 minit, manakala surfaces adalah 5 jam 38 minit. Erti kata lainnya, even up to 3 hours, 12.5% of the virus remain viable. Scary dokkk :( Sumber: https://www.thestar.com.my/news/world/2020/03/18/new-coronavirus-can-persist-in-air-for-hours-and-on-surfaces-for-days---study

3) Longer incubation period.
Incubation period atau tempoh pengeraman untuk COVID-19 adalah antara 2 hingga 14 hari. Incubation period maksudnya tempoh dimana kita first time expose to the virus (infected) to first time kita ada simptom COVID-19. Dalam tempoh itu, pesakit biasanya akan tunjuk simptom2 COVID-19 seperti demam tinggi, batuk kering, sakit tekak, sesak nafas. Tu sebab current cases ni, mostly from those yang pergi tabligh haritu. Lagi dua minggu, kemungkinan besar akan ada "third wave" punca dari orang balik kampung :((( Ya Allah minta dijauhkan.... Stay put, just stay wherever you are okay unless ada emergency cases. Oh lupa, within incubation period, you are highly contagious, means even if kita rasa kita sihat, tapi sebenarnya kita pembawa virus tu dan spread dekat orang lain. Ni yang bahayanyaaa, buatnya spread to elderly ataupun those people yg immune badannya lemah macam mana :(

4) Simptoms yang kadang-kadang confusing dengan common cold, allergies dan influenza. 
Dan kurang medical supplies untuk buat test COVID-19 ni. Tu sebab kalau pergi hospital, doktor akan tanya severity of your symptoms dan pernah berjumpa dengan mana-mana pesakit yang confirm positive COVID-19 tak. Things are getting out of hand and sooner or later, negara kita pun akan kekurang bekalan perubatan, tak kira lagi berapa ramai staff KKM yang dapat jangkitan. Semua ni tanggungjawab kita untuk tolong KKM. #StayAtHome so that we can #FlattenTheCurve okay? Kalau ikut update COVID-19, Italy paling banyak kematian, mengatasi China. Kita taknak jadi Italy 2.0. Tu lah aku geram juga cara kerajaan mengatasi isu pandemic ni pada peringkat awal. Ye lah masing-masing taknak panic kan. Sekarang semua dah makin teruk. Minta-minta lah semua dalam keadaan terkawal lagi untuk masa akan datang. Aku tak sanggup nak tengok orang tak dapat rawatan sebab terlalu ramai yang kena.

Boleh refer sini untuk simptoms COVID-19, tapi kadang2 ada beza sikit dengan pesakit lain.

Yang ni pula comparison between COVID-19, demam biasa, flu dan allergies. Just make sure get yourself checked ok?


5) Low mortality rate that's why it spreads faster. 
Nak dibandingkan dengan other infectious disease macam Ebola, MERS atau SARS, COVID-19 ni less deadly compared to those large-scale outbreak disease. So apa yang tak bestnya? Sebab low mortality rate lah, virus tu senang spread dekat orang lain. Kalau macam Ebola, virus belum spread dekat orang lain, pesakit dah mati. Jadi virus tu akan mati sekali dengan pesakit sebab tak dapat essential nutrients daripada host. So how does COVID-19 kill the patient? Bila immunity system kita lemah. Actually virus ni akan mati sendiri dalam badan manusia, cuma bergantung pada antibodies nak lawan virus ni. Tu sebab orang-orang tua dan orang yang lemah sistem imun badan dia akan ada bad prognosis dan susah nak sembuh. Remember COVID-19 infecting your lungs? Kebanyakkan yang meninggal adalah disebabkan radang paru-paru dan seterusnua kegagalan fungsi paru-paru. Boleh baca sini: https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/ . Aku rasa semua aware yang cara nak kebumikan pesakit COVID-19 adalah sama tatacara nak kebumikan pesakit Ebola. Ahli keluarga si mati tak boleh kebumikan dan cium buat kali terakhir. Semua procedure akan dilakukan oleh pihak hospital dari mandikan jenazah sehinggalah kebumikan. Semoga kita dan orang-orang yang kita sayang dijauhi dari wabak ini.

6) No vaccine/medications available to specifically kill the virus.
Tapi kalau ikut update terkini, ada satu vaccine dorang dah buat untuk COVID-19 tapi still undergo clinical trial. Semoga berkesan. Untuk ubat pula, doktor-doktor masih buat kajian atau try and error ubat anti-viral mana yang sesuai. Tapi masih belum dapat concrete evidence ubat untuk merawat COVID-19. Most of the time doktor rawat simptoms COVID-19 supaya patient tak jadi semakin tenat. To our unsung heroes, thank you so much. Stay strong and stay safe.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember, always always always wash your hand properly or pakai hand sanitizer. Avoid touching surfaces. Pakai mask kalau tak sihat. Jangan join mass gathering. Avoid crowded places. Practice social distancing at least satu meter. Jangan nak pegang-pegang muka tanpa pakai hand sanitizer. Jangan panic buying. Lepas keluar rumah, balik terus mandi. Senang cerita jangan keluar rumah, duduk je lahhhhh kat rumah tuuuuuuuuuuu. Semoga kita semua berada dibawah lindungan Allah S.W.T.


So, jangan degil! Kalau kau degil maksudnya kau sayang maknyah :(

STAY SAFE, FOLKS.


21/3/2020 -- 04:14 AM.

No comments:

Post a Comment

BLOGGER COPYRIGHT © 2019. ALL RIGHTS RESERVED BY BLOG YANAAZLAN